Håller på att skola in patron på kandar nu, har skrittat några rundor på honom med lösa långa tyglar för att han ska vänja sig med två bett. 
Men mitt kandar är egentligen för litet! 

Nu var det dags att börja jobba lite i skritt och trav, lånade bättte passande stångbett av snälla Martina. Så att jag kunde rida mer fast tog bara i bridong tyglar, lät stång tyglar "hänga löst". 
Så småningom kommer jag smyga lite och ta stången ibland i också. 
Så här skolar jag in hästarna med kandaret. 

Jag tycker man inte bara kan sätta på det och pang rida på !
Det är ett "stort steg" att börja med kandar. Hästen som aldrig haft det måste få vänja sig med att ha något extra i munnen.

Även för ryttaren som inte är van med det man måste ha bra motorik och känsla i händerna och har provat ridit med det på äldre välskolad hästar med kandar. För att "veta" hur det ska kännas och ridas. 




Kommentera

Publiceras ej